Modelki czytające książki w sklepowych witrynach pojawiły się we Wrocławiu. W ten sposób wrocławska biblioteka i ogólnopolska marka odzieżowa pokazały, że literatura i moda mogą się wzajemnie wspierać.

Czy książka może być modna? Zawsze. Tak jak zawsze modne są jeansy. Z takiego przeświadczenia powstał projekt „Modna Książka Jeans & Audiobook”, zrealizowany we Wrocławiu przez Miejską Bibliotekę Publiczną w partnerstwie z firmą odzieżową „Big Star”. Z okazji objęcia przez stolicę Dolnego Śląska tytułu Światowej Stolicy Książki UNESCO, w witrynach pięciu wrocławskich sklepów „Big Star” pojawiły się żywe manekiny z książką w ręku. Dziewczęta uczestniczące w happeningu wystąpiły w strojach tejże firmy oraz z wybraną przez siebie ulubioną książką.
Chcieliśmy z promocją czytelnictwa wyjść poza przestrzeń kultury, w takie niecodzienne dla literatury, komercyjne otoczenie. Chcieliśmy spojrzeć na książkę w innym wymiarze – wyjaśnia Katarzyna Kabat z Miejskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu, koordynatorka projektu.

Temat podchwycił „Big Star”: – Gdybym miał antropomorfizować naszą markę, byłby to człowiek sukcesu przed 30. rokiem życia, żyjący jednak na swój własny, niezależny sposób, wieczorem lubiący relaksować się przy dobrej lekturze – mówi Maciej Bugajny, specjalista ds. marketingu w „Big Star Limited Sp. z o.o.” -Prawie każdy ma w szafie jakiś produkt sygnowany wielką gwiazdą; tym razem chcemy naszym klientom zaoferować coś więcej. Wiemy, że ponad połowa Polaków nie przeczytała ani jednej książki w zeszłym roku, jednak paradoksalnie czytanie jest modne. Jeden z najpopularniejszych pisarzy młodego pokolenia Szczepan Twardoch jest ambasadorem marki Mercedes-Benz, to pokazuje pewien trend – dodaje.

Zarówno Katarzyna Kabat jak i Maciej Bugajny doskonale rozumieją potrzebę wyrażenia swojej indywidualności przez młodzież. Podkreślają, że celowi temu służą zarówno dobór strojów jak i lektur, dlatego połączenie literatury i mody okazało się strzałem w dziesiątkę, zwracając uwagę bardzo wielu wrocławian.

Dziewczęta, które znalazły się w przestrzeni czytających witryn nie trafiły do projektu przypadkowo. Zapewniały, że książka i jeansy to ich codzienność – Każdą wolną chwilę staram się wykorzystać na czytanie, w autobusie zawsze towarzyszy mi książka – twierdzi gimnazjalistka Martyna. Zapewnia też, że grono jej przyjaciół i znajomych to osoby, które wiele czytają, nie zdarzyło jej się spotkać kogoś, kto nie ma kontaktu z książkami. Licealistka Gabriela jest przekonana, że książka nigdy nie wyjdzie z mody, bo jest sposobem komunikacji ze światem, z myśleniem innych ludzi. Dla Anny, gimnazjalistki, książka bywa inspiracją dla stylu życia.

Oprócz nietypowej ekspozycji na wystawach, w dniu akcji, zamiast muzyki, można było usłyszeć fragmenty audiobooków. –Wybraliśmy takie fragmenty literatury, które nie tylko spowodują, że obecność w sklepie będzie przyjemna, ale też takie, które zachęcą do sięgnięcia po książkę – mówi Katarzyna Kabat. Posłuchać można było m.in. fragmentów powieści fantasy “Krew elfów” Andrzeja Sapkowskiego i powieści kryminalnej “Upiory” norweskiego pisarza Jo Nesbø, który we Wrocławiu był jednym z gości inauguracji Światowej Stolicy Książki UNESCO. Beata Kaniewska

zdjęcia: Krzysztof Kaniewski

 
 

 
Wesprzyj nas