Ponad 2000 stron lektury, od której trudno się oderwać. Klasyczne schematy znane z powieści Ludluma, Forsyte’a czy Cusslera nabierają tutaj świeżości dzięki osadzeniu akcji w realiach Skandynawii.

Trylogia Stiega Larssona wydana w Polsce przez wydawnictwo Czarna Owca trafiło i u nas na listy bestsellerów książkowych. Swój udział w sukcesie powieści ma zapewne także fakt, że jesienią 2009 roku trafił na ekrany kinowe film nakręcony na podstawie książki.

Nie będziemy w tym miejscu zdradzać meandrów fabuły, warto jednak wspomnieć, że autor zaczerpnął wiele z klasycznych i najlepszych powieści tego gatunku napisanych na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat. Nie jest to wadą. w końcu większość thrillerów korzysta z tych samych schematów fabuły, typologii bohaterów, nagłych zwrotów akcji.

Sednem sposobu na wyróżnienie się z masy na księgarskich półkach jest w takiej sytuacji wymyślenie czegoś oryginalnego (truizm, prawda?). Stiegowi Larssonowi udało się to osiągnąć dzięki prostemu zabiegowi: umieścił akcję w realiach swojego rodzinnego kraju – Szwecji oraz na obszarze najbliższym – Skandynawia, Niemcy, Anglia i w kilku krajach europejskich. Dzięki temu czytelnik mimochodem na okazję do poznania mniej nam znanego kolorytu lokalnego i to na przestrzeni kilkudziesięciu lat (fabuła obejmuje perypetie bohaterów od lat sześćdziesiątych XX wieku).

Również wykreowani przez Larssona bohaterowie odbiegają nieco od schematów amerykańskich powieści, a to za sprawą wyrazistych cech charakteru, które są związane z wychowaniem i tradycją skandynawską. Spory nacisk Larsson położył również na akcenty nie związane bezpośrednio z akcją, dodające życia głównej osi akcji: znakomita galeria postaci drugoplanowych, odniesienia do wydarzeń gospodarczych i politycznych w różnych okresach historii Szwecji.

I na koniec wiadomość zła: ta powieść wciąga! Mając na uwadze, że całość to ponad 2200 stron, należy zarezerwować sobie trochę czasu na lekturę. Zalecamy również nabycie całej trylogii i czytanie we właściwej kolejności. Co prawda każdy tom stanowi niejako zamkniętą całość, jednak liczne odwołania do zdarzeń w poprzednich książkach utrudniają pełne wejście w świat fabuły i bohaterów. (B)

Stieg Larsson
trylogia „Millenium”:
Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet
Dziewczyna, która igrała z ogniem
Zamek z piasku, który runął
Wydawnictwo Czarna Owca
seria: Czarna seria

 
Wesprzyj nas