Imponująca wystawa 160 dzieł sztuki barokowej zawitała do Muzeum Narodowego w Krakowie. Towarzyszy jej album „Skarby baroku. Między Bratysławą, a Krakowem”, omawiający nie tylko eksponaty prezentowane na wystawie, ale też – między innymi – artystyczne i kulturalne związki pomiędzy Polską i jej południowymi sąsiadami.

Skarby baroku
Zanim wzrok przywyknie do ciemności, barokowe skarby umieszczone we wnętrzach Muzeum Narodowego w Krakowie zdają się lewitować w powietrzu. Zdobne i kunsztowne, wyraziste bogactwem nasyconych barw przyciągają wzrok i intrygują. A nawet przytłaczają swoją dominującą obecnością, tak jak otwierający wystawę krucyfiks morowy czy stojące tuż za nim, mierzące po 230 centymetrów rzeźby aniołów z polichromowanego, złoconego drewna.

To oczywiście zaledwie przedsmak tego, co czeka zwiedzających wystawę „Skarby Baroku. Między Bratysławą, a Krakowem”. W mroku muzealnych sal umieszczono blisko 160 dzieł sztuki, których walory doskonale podkreślone strumieniami światła, będzie można podziwiać aż do 23 kwietnia 2017 roku.
Skarby baroku
Przeważająca część dzieł prezentowanych w ramach tej wystawy przyjechała do Krakowa ze Słowackiej Galerii Narodowej w Bratysławie, co było możliwe dzięki temu, że placówka ta przechodzi obecnie generalny remont. Cenne i unikatowe rzeźby, malarstwo i rzemiosło artystyczne, prezentowane na Słowacji w ramach wystawy stałej, mogły więc opuścić na pewien czas swoje miejsce pobytu.

Towarzyszą im dzieła wypożyczone na czas krakowskiej wystawy z ponad 20 innych kolekcji państwowych i kościelnych, co, dzięki ich znacznej ilości i różnorodności, pozwala zwiedzającym prześledzić kolejne etapy rozwoju stylu barokowego na terenie ujętym w tytule wystawy – między Bratysławą a Krakowem.
Skarby baroku
Przeważa tematyka religijna w zróżnicowanych odsłonach. Zwiedzający wystawę zobaczą rzeźby i dzieła malarstwa przedstawiające świętych i aniołów, sceny biblijne, a nawet sekretarzyk używany jako ołtarzyk domowy czy precyzyjnie zdobione epitafia czyli tablice upamiętniające osobę zmarłą umieszczane w kościołach.

Nie zabrakło jednak dzieł sztuki o charakterze świeckim, takich jak portrety, martwe natury, pejzaże (w tym Widok Krakowa autorstwa niemieckiego malarza Gottfrieda Libalta uznawany za pierwsze znane przedstawienie miasta w malarstwie sztalugowym) czy elementy dekoracji teatralnych. Zwraca uwagę także zbiór Głów charakterystycznych Franza Xavera Messerschmidta stanowiących niezwykle ekspresyjne portrety.
Skarby baroku
Szczególnym obiektem, jaki zwiedzający znajdą pośród bogactwa eksponatów, jest Handstein z wyobrażeniem kopalni, praca złotnicza z 1751 roku, wypożyczona ze zbiorów Magyar Nemzeti Múzeum w Budapeszcie. Przedmiot ten, który porównać można by, co do formy, z dzisiejszymi dioramami modelarskimi, to kosztowny podarunek, dzieło przedstawiające w miniaturze wyrobisko widziane w przekroju ze wszystkich stron wraz z należącymi do niego budynkami, urządzeniami i pracownikami. Dzieła takie wykonywano w regionach górniczych z użyciem rud metali i minerałów, stosując iście jubilerską precyzję. A jeśli już o niej mowa, to warto wspomnieć o obecnych na wystawie pracach wykonanych przez złotnika Jána Szilassiego – są to monstrancje i kielichy ozdobione licznymi medalionami w technice emalii.
Skarby baroku
Niektóre z dzieł sztuki prezentowanych na wystawie zostały wypożyczone z polskich i słowackich kościołów, gdzie znajdują się na co dzień. Ich obecność w Muzeum Narodowym w Krakowie przypomina o tym, że podczas podróży warto czasami zatrzymać się i zajrzeć do lokalnej świątyni, bo nierzadko skrywają one dzieła sztuki o pierwszorzędnym znaczeniu artystycznym, dostępne przez cały rok dla wszystkich zainteresowanych – najczęściej zupełnie za darmo.

Skarby baroku„Skarby baroku” zgromadzone w Muzeum Narodowym w Krakowie zostały omówione szczegółowo w książce towarzyszącej wystawie, która, choć zawiera drobiazgowy spis dzieł, to jest czymś znacznie więcej niż zwykłym muzealnym katalogiem. W eleganckiej i dopracowanej formie luksusowego albumu przedstawia szeroki zakres informacji dotyczących stylu barokowego i jego ewolucji głównie na terenie Słowacji i Polski, ujęty w sposób przystępny i ciekawy.

Do najbardziej interesujących należą fragmenty poświęcone fenomenowi międzynarodowej migracji artystów i ścieżek, jakimi przepływały impulsy artystyczne między krajami. Zaciekawiają także krótkie biografie artystów, takich jak wybitnie utalentowany Jan Kupecký (1667 – 1740), uważany przez znawców sztuki za jednego z największych środkowoeuropejskich mistrzów portretu barokowego albo Georg Rafael Donner (1693-1741), ceniony rzeźbiarz tworzący w Salzburgu, Bratysławie i Wiedniu.
Skarby baroku
Prócz wystawy i książki na miłośników baroku czekać też będą w Krakowie dodatkowe atrakcje, współczesne odniesienia do tego stylu wciąż przejawiającego się w różnych dziedzinach życia. Będą to: pokaz mody inspirowanej barokiem (w niedzielę 26 marca) i widowisko taneczno-muzyczne także nawiązujące do tej epoki, w wykonaniu Baletu Dworskiego Cracovia Danza (w sobotę 8 kwietnia).

Szczegółowe informacje na temat tych wydarzeń będzie można znaleźć na stronie Muzeum Narodowego w Krakowie Agnieszka Kantaruk

Przygotowując artykuł korzystałam z informacji zawartych w książce
„Skarby baroku. Między Bratysławą, a Krakowem”
wydanej przez Muzeum Narodowe w Krakowie

Informacje dla zwiedzających:

Skarby baroku. Między Bratysławą a Krakowem

10 lutego – 23 kwietnia 2017
Sala Wystaw Zmiennych, Gmach Główny MNK, al. 3 Maja 1

Organizatorzy:
Muzeum Narodowe w Krakowie
Slovenská Národná Galéria Bratislava
Autor koncepcji i kurator: Katarína Chmelinová
Asystent wystawy: Barbora Mistrikova
Współpraca naukowa ze strony MNK: Tomasz Zaucha
Koordynator wystawy: Grażyna Kulawik (MNK)

 

Skarby baroku

 
Wesprzyj nas