W trzecim tomie sagi Podróż po miłość Dorota Ponińska przenosi czytelników do Ameryki lat trzydziestych – fascynującej ery swingu, klubów jazzowych Harlemu oraz słonecznych wybrzeży Florydy


Marta jest pewną siebie, odnoszącą sukcesy młodą kobietą. Ma w życiu jeden cel: wspiąć się na szczyt kariery zawodowej. Kierując się wpojoną jej przez babkę nauką, że kobieta może liczyć tylko na siebie, nie zostawia w swoim życiu miejsca dla żadnego mężczyzny. Wytrwale unika zaangażowania i bliskości.

Kiedy jednak w jej ręce trafi pamiętnik babci Lilki, coś się zmieni. Podążając śladami antenatki, Marta będzie miała okazję nie tylko odkryć prawdziwą historię rodziny, lecz także spojrzeć z dystansem na własne życie. Czy zdecyduje się je przewartościować?

Trzecia powieść sagi Podróż po miłość przenosi czytelników do Ameryki lat trzydziestych – fascynującej ery swingu, klubów jazzowych Harlemu oraz słonecznych wybrzeży Florydy. W tym wyjątkowym miejscu spotkają się z samym Ernestem Hemingwayem.

Dorota Ponińska – absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Dyplom uzyskała w Katedrze Kultury Polskiej na Wydziale Polonistyki UW. Ukończyła także amerykanistykę i public relations. Przez kilkanaście lat pracowała w branży PR, zarówno w agencji, jak i w międzynarodowych korporacjach. Była członkiem zespołu ds. uzyskania przez Warszawę tytułu Europejskiej Stolicy Kultury. Po tych doświadczeniach zawodowych postanowiła poświęcić czas nowym pasjom: kulturze Orientu i pisaniu. Została słuchaczką Podyplomowego Studium Stosunków Międzykulturowych na Wydziale Orientalistycznym UW. Różnorodność cywilizacji, kultur i obyczajów uważa za największe bogactwo świata, a szczególnie ciekawy wydaje jej się szeroko pojęty Wschód. Najbardziej inspirują ją dalekie podróże i ciekawe spotkania.

Dorota Ponińska
Podróż po miłość. Lilianna
Seria: Podróż po miłość, tom 3
Wydawnictwo Nasza księgarnia
Premiera: 13 maja 2015
Książka pod naszym patronatem medialnym


Rozdział I

Londyn

Niebo nad Londynem miało kolor świetlistego błękitu, choć właśnie zaczął się listopad. Przez duże okno widać było wciąż zielony trawnik i staw, po którym pływały pięknie ubarwione kaczki. „Ci Anglicy tak kochają wieś, że nawet nowoczesny park biznesowy potrafią urządzić w stylu sielskiej countryside” − pomyślała Marta, siedząc przy długim stole w przeszklonej sali konferencyjnej. Słońce grzało przez szybę tak mocno, że zdjęła swój ciemnoszary żakiet i powiesiła go na oparciu krzesła. W tafli szkła oddzielającej salę od korytarza odbijała się jej szczupła sylwetka z ciemnymi, krótko ostrzyżonymi włosami.
− Excuse me… − powiedziała przed chwilą wysoka posągowa piękność, prowadząca międzynarodowe spotkanie, i opuściła salę. Który to już raz dzisiaj? Zgromadzeni wokół
stołu menedżerowie odprężyli się i zaczęli cicho rozmawiać, a niektórzy zerkali na zegarki, sprawdzając, czy zdążą na samolot.
Marta obserwowała kaczki. Patrzyła na grupę młodych pracowników biurowych siedzących na ławkach albo wprost na trawie dookoła stawu i pochłaniających zestawy lunchowe:kanapki i sałatki z plastikowych miseczek. Niektórzy rzucali kaczkom resztki swoich bułek.
Odkąd jej firma przeniosła siedzibę europejskiej centrali z londyńskiego City do nowego centrum biznesowego na przedmieściach, z jego sielskimi stylizacjami i rozległym parkiem położonym pośród biurowców, Marcie potencjalna praca tu wydawała się jeszcze atrakcyjniejsza niż dawniej. Bo czy nie byłoby miło pracować w tak profesjonalnym otoczeniu, w firmie, która jest liderem branży, a jednocześnie jadać lunche na trawie, nad brzegiem stawu? Iść rankiem do pracy przez zadbany park i w przerwach koić wzrok widokiem zielonych drzew? Gdy pobliska stacja metra pozwala się znaleźć w centrum Londynu w ciągu zaledwie dwudziestu minut. Kiedy Marta stała w korkach w zatłoczonej Warszawie albo kiedy bezskutecznie szukała rano wolnego miejsca parkingowego w centrum, często stawał jej przed oczami ten uroczy park i powracało marzenie o pracy w europejskiej centrali. Na szczęście była singielką bez zobowiązań, więc przeprowadzka do Londynu nie stanowiłaby dla niej żadnego problemu. Prowadząca spotkanie wróciła do sali i znów stanęła przed audytorium. Ponownie uruchomiła rzutnik i popatrzyła na ekran, na ostatni slajd prezentacji, by wrócić do przerwanego wątku. Żelazna Victoria. Dyrektor public relations na Europę. Szefowa Marty i jej mentorka. Inteligentna, profesjonalna, skuteczna. A do tego posągowo piękna. Marta podziwiała ją od dawna, uczyła się, podpatrując jej metody pracy. Sama była dyrektorem PR polskiego oddziału firmy i traktowała swoją karierę bardzo poważnie. Spośród wielu znanych jej menedżerów to właśnie Victoria stanowiła dla niej niedościgniony wzór profesjonalizmu i zawodowej skuteczności. Ale czy rzeczywiście wciąż niedościgniony?
− Jak wiecie, byliśmy ostatnio z Nigelem w Nowym Jorku na kwartalnym spotkaniu z inwestorami z Wall Street – wróciła do przerwanego wątku Victoria. – Spotkanie nie należało do przyjemnych, bo wyniki firmy za ostatni kwartał są znacznie poniżej ich oczekiwań. Ostatnia europejska kampania nie przyniosła takiego wzrostu, jak się spodziewaliśmy.
Ton Victorii był tak poważny, że Marta mimo woli zaczęła się zastanawiać, czy mogła zrobić coś więcej, by wynik sprzedaży w Polsce okazał się trochę lepszy.
− Przecież jest kryzys, czy oni tego nie wiedzą? Ludzie mniej kupują – zauważył Herman, dyrektor PR z Niemiec.
Victoria spiorunowała go wzrokiem.
− Wiedzą doskonale. Ale wiedzą też, że dobry menedżer potrafi zarabiać nawet w kryzysie. A kto nie potrafi, odpada – odparła szorstko, spoglądając Hermanowi w oczy.
Victoria umiała być ostra, ale z jej zdaniem liczyli się nawet członkowie głównego zarządu firmy. Marta popatrzyła na nią z uznaniem. Oczywiście, że zasłanianie się kryzysem to zwykłe mazgajenie się. Liczy się skuteczność.
− Czy jest już nowa koncepcja wizerunkowa, czy trzeba ją stworzyć? – zapytała Marta, gotowa natychmiast do burzy mózgów i wymyślania, jak przekonać europejskich konsumentów, by kupowali batony właśnie jej firmy.
Victoria przeniosła wzrok na Martę. Bardziej łaskawy.
− Jest. Stworzyliśmy ją razem z marketingiem. Ale marketing potrzebuje naszego wsparcia, silniejszego niż zwykle. A kiedy kilkanaście par oczu podniosło się na nią znad stołu, by poznać nowy koncept, Victoria znów gwałtownie odłożyła pilot do rzutnika.
− Excuse me… I wyszła z sali.
To się stawało trochę denerwujące, ale nikt z obecnych nie śmiał skrytykować szefowej. Tylko Nigel popatrzył wymownie na puste miejsce, gdzie przed chwilą stała Victoria, a potem spojrzał z uśmiechem na Martę. Odwzajemniła uśmiech. Nigel…
Nigel był szefem brytyjskiej agencji PR, która obsługiwała ich firmę, i zawsze uczestniczył w spotkaniach europejskich PR-owców. Marta przyjaźniła się z nim od lat, odkąd podzielił się z nią, debiutantką, swoją wiedzą i pomógł odnieść spektakularny i zauważony w światowej centrali sukces. Lubiła jego kanarkowożółte i słodkoróżowe koszule noszone do czarnych garniturów, jego nonszalancję i brytyjską flegmę, przykrywające żelazną logikę wywodów. Podziwiała go za kreatywność i skuteczność, które sprawiały, że informację o nowym produkcie potrafił umieścić w głównym wydaniu wieczornych wiadomości w najbardziej niewiarygodnych kontekstach. Z przyjemnością współpracowałaby z nim na co dzień. Co znaczył ten uśmiech? I to spojrzenie? Czyżby Nigel sugerował, że byłaby już w stanie zastąpić Victorię?
Marta poczuła, że jej policzki robią się gorące, a tętno przyspiesza. Żelazna Victoria najwyraźniej traciła formę. Kto to widział, żeby kilkanaście razy przerywać prezentację i wychodzić? Była blada i jakaś rozkojarzona. Nigdy wcześniej nie zachowywała się w ten sposób, jej perfekcjonizm był legendarny. Marta nie ukrywała przed sobą, że od dawna widziała się w marzeniach na miejscu Victorii. Od dawna zastanawiała się (czysto hipotetycznie), czy gdyby dano jej taką szansę, poradziłaby sobie w europejskiej centrali. Pracowała na swój sukces sumiennie, dbała o rozwój zawodowy, wkładała w swoją pracę mnóstwo inwencji i zaangażowania. Dlaczego Polka nie mogłaby być szefem PR na Europę, skoro Włoszka może? Lubiła Londyn. Lubiła Nigela. Marcie nie chodziło wcale o władzę nad ludźmi, jak wielu jej kolegom, marzącym o awansie. Powodowała nią czysta ambicja: chciała sprawdzić, czy podołałaby takiemu zadaniu jak kierowanie całym PR-em i komunikacją w Europie. Nawet nie chodziło tak bardzo o bajeczną pensję i liczne przywileje związane z tym stanowiskiem. Chodziło o zawodowe wyzwanie. Kolejne studia, języki, kursy i szkolenia, lata ciężkiej pracy i całkowita dyspozycyjność doprowadziły ją do miejsca, w którym się znalazła – oto jeden z najlepszych PR-owców Londynu puszcza do niej oko, wskazując na pusty fotel szefowej PR na Europę.
Victoria wróciła. Stanęła znów na środku sali, a jej mina mówiła, że sama jest już znużona tymi ciągłymi przerwami, jakakolwiek byłaby ich przyczyna.
− Więc jeszcze raz: inwestorzy nie są zachwyceni wynikami firmy – przypomniała. − Powiedzieli, że muszą więcej wycisnąć z rynku w Europie. Jeśli nie zrobimy lepszego wyniku, wycofają kapitał i cena akcji spadnie. Wiecie, co to oznacza.
Wiedzieli. To zawsze oznaczało jedno: brak lukratywnych premii rocznych i zwolnienia.
− Potrzebna jest idea, która przyciągnie nowych klientów i wypracuje lepszy wynik – ciągnęła Victoria. Teraz wszyscy patrzyli na nią uważnie, z długopisami w dłoniach gotowymi do notowania. Albo z palcami zawieszonymi nad klawiaturami laptopów.
– Ustaliliśmy z marketingiem, że postawimy na zdrowie. Mamy nowy koncept: magnez! Nasze batony wzbogacimy magnezem i przekonamy target, że wspierają one koncentrację dzieci w szkole, ułatwiają naukę, i tak dalej. Sami wiecie. Dlatego od dziś wszystkie światła na magnez! Sprawdźcie, co się w waszych krajach mówi i pisze o magnezie, znajdźcie specjalistów i pozyskajcie autorytety. Zaczynamy kampanię od dzieci, potem znajdziemy coś dla kobiet, mężczyzn i seniorów. Każda dobra matka w waszym kraju ma wiedzieć, że jeśli chce, żeby jej dziecko radziło sobie w szkole, to po prostu musi dać mu nasz baton z magnezem na drugie śniadanie. Czy to jest jasne? Tak, to było zupełnie jasne.
Marta od razu zaczęła się zastanawiać, kogo wybrać na partnera projektu: Instytut Żywności i Żywienia? Wydział Dietetyki z SGGW? Akademię Medyczną? Instytut Matki i Dziecka? Chętnych do takiej współpracy nigdy nie brakowało, ale musiała postawić na odpowiednią osobę: dość elastyczną i gotową odpowiednio modelować przekaz, a przy tym wciąż wiarygodną dla mediów i budzącą zaufanie. Osobę potrafiącą mówić ładnie i przekonująco. Robiła w pamięci szybki przegląd znajomych profesorów i doktorów, którzy mogliby stać się twarzą kampanii edukacyjnej dotyczącej roli magnezu w żywieniu dzieci.
Wszystko zostało już powiedziane. Spotkanie dobiegło końca. Dyrektorzy PR z całej Europy zaczęli się podnosić, szurać krzesłami, zamawiać taksówki na lotnisko. W tym rozgardiaszu Victoria poprosiła Martę do siebie. Szły sterylnymi korytarzami. Przeszklone ściany pomieszczeń ukazywały ludzi pochylonych nad monitorami. Ale gabinet Victorii zapewniał dyskretną izolację: jego ściany miały mlecznoperłowy odcień, a z okna rozciągał się widok na najładniejszą część parku z klombami hortensji, lawendy i róż. Victoria usiadła przy masywnym biurku w swoim fotelu obitym ciemnozieloną skórą i wskazała Marcie miejsce naprzeciwko.
− Mam coś dla ciebie, Marto – powiedziała. Sięgnęła do szuflady biurka i wyjęła z niej ozdobne srebrne etui.
− Przeglądałam monitoring prasy. Polskie wyniki znowu są całkiem dobre. Dlatego mam dla ciebie specjalny prezent. Potraktuj to jako dowód uznania. Victoria położyła przed nią srebrny futerał. Marta uchyliła wieczko i zobaczyła ułożone na białym jedwabiu kosztowne czarne pióro z logotypem firmy wygrawerowanym srebrnymi literami na skuwce. Znów poczuła przyspieszone tętno. Te specjalne pióra ofiarowywano w firmie tym menedżerom,których praca została dostrzeżona i doceniona przez zarząd. Należało do dobrego tonu wyciągać takie pióro na oficjalnych spotkaniach i podpisywać nim dokumenty.
Podnosiło pozycję posiadacza w biurowej hierarchii. Ale trzeba było sobie na nie zasłużyć.
− Dziękuję bardzo – powiedziała Marta poruszona tym wyróżnieniem.
− Excuse me… − rzuciła Victoria i wybiegła z gabinetu.
Marta wyszła z biura w doskonałym nastroju. Rozpierała ją duma! Projekt kampanii edukacyjnej promującej magnez sam zaczął jej się rysować w głowie. Lubiła nowe wyzwania. Znów poczuła to szczególne pulsowanie, ten zew ambicji, który kazał jej tak przygotować kampanię, żeby polska realizacja okazała się najlepsza w Europie. Był piątek. Przed nią krótki lot do Warszawy, weekend i już od poniedziałku będzie mogła się zabrać do nowego projektu. Co za przyjemna perspektywa! Lotnisko Heathrow było zatłoczone, jak zawsze w piątkowe popołudnia. Marta stała cierpliwie w kolejce do odprawy, gdy usłyszała pikanie esemesa. Kto to? Alex! Zdziwiła się, ale i ucieszyła. Alex nie odzywał się od tak dawna. Był konsultantem, który w zeszłym roku wdrażał w ich firmie nowy program informatyczny, mający służyć także komunikacji wewnętrznej, więc Alex szkolił Martę z jego używania. Tak im się to spodobało, że po pracy poszli razem na kawę. Spotkali się jeszcze parę razy, a kiedy pewnego wieczoru projekt został wdrożony, Alex odprowadził ją do domu, a ona zaprosiła go na górę. Zostali kochankami. Było całkiem miło. Ich drogi się rozeszły (wiadomo: każdy taki zapracowany), ale Marta uznała, że chętnie odnowiłaby tę relację. Jeśli Alex będzie chciał się spotkać, może zaprosi go do siebie na weekend? Otworzyła wiadomość. Przeczytała:
Zapraszam Cię serdecznie na mój ślub, który odbędzie się za tydzień w…
Nie doczytała gdzie. Ślub?! Telefon o mało nie wypadł jej z rąk. Przecież byli nowoczesnymi ludźmi, parą singli, którzy ławo wchodzili w niezobowiązujące relacje. Którzy nade wszystko cenili sobie swoją pozycję zawodową, karierę i wolność. Tak myślała. Ale może Alex uważał inaczej? Przypomniała sobie teraz, jak nocą, raz czy dwa, zapytał ją, czy nie chciałaby czegoś więcej, czy nie myśli o ustabilizowanym życiu. Roześmiała się wtedy tylko. Jej stabilizacją były firma i dyrektorska posada. Proponował, żeby zamieszkali razem, ale uznała, że wygodniej im będzie oddzielnie. Chciał ją zabrać do swoich rodziców, ale wypadł jej wyjazd służbowy. Potem dzwonił już rzadziej. Następnie w ogóle przestał się odzywać. Aż do dziś. Marta wróciła do treści esemesa, żeby wyczytać szczegóły.
Kim jest szczęśliwa wybranka?
Zapraszamy serdecznie, Alex i Edytka
Edytka… Pulchna recepcjonistka, która pierwsza witała gości w ich biurze. Alex gawędził z nią czasem, kiedy czekał, aż Marta skończy pracę. Jakiś czas temu zniknęła. Marta nie skojarzyła tego w żaden sposób z Alexem, zresztą nie przywiązywała się szczególnie do dziewczyn z recepcji, które często się zmieniały. Ukłuło ją to dużo boleśniej, niż mogłaby się spodziewać.
„Czy chciałabym być na miejscu Edytki?” – zastanawiała się, przechodząc przez rękaw do samolotu. Oczywiście, że nie. Przecież wybrała świadomie swoją wolność. I swoją karierę. Obce jej było marzenie wielu kobiet o małżeństwie i posiadaniu dużej rodziny. Może dlatego, że jej własna rodzina była mała i nietypowa. Marta wychowała się w starej, przedwojennej kamienicy na Mokotowie. Bez mamy, która umarła, gdy dziewczynka miała zaledwie trzy lata. Ojciec nie ożenił się po raz drugi, a swoje romanse z pielęgniarkami i lekarkami ze szpitala okrywał dyskretnym milczeniem. Po pogrzebie żony poprosił swoją matkę, Liliannę, by zamieszkała z nimi i pomogła mu zaopiekować się małą Martą. I tak stworzyli nietypową, trzypokoleniową rodzinę, w której Marta czuła się dobrze. Babcia Lilka z oddaniem zastępowała jej mamę, o której po latach przypominała tylko czarno-biała fotografia.
To właśnie babcia Lilka nauczyła ją, że kobieta powinna liczyć tylko na siebie – powtarzała to tak często i tak sugestywnie, że Marta już w dzieciństwie postanowiła nigdy nie wychodzić za mąż. „Mężczyźni zawodzą i rozczarowują. Nie warto zawracać sobie nimi głowy. W końcu i tak zostajesz sama”. Marta uwierzyła na słowo. Mądre i głębokie jak studnia oczy babci budziły zaufanie. A do tego, odkąd Marta sięgała pamięcią, babcia rzeczywiście była sama. To znaczy nie miała męża, choć miała syna – ojca Marty. I nie sprawiała wrażenia, by brakowało jej mężczyzny u boku. Oczywiście wnuczce zdarzało się mimo tych przestróg zakochiwać w kolegach z klasy czy z roku, ale sama odbierała tym uczuciom wagę i nie wiązała z nimi swojej przyszłości. Tak samo potraktowała Alexa. Jak kolejne miłe urozmaicenie w zabieganym życiu. On jednak chciał więcej. I zrealizuje to z Edytką, która patrzyła cielęcym wzrokiem, jakby nie umiała zliczyć do trzech. Ale umiała pod bokiem Marty owinąć sobie wokół palca i zaciągnąć do ołtarza najfajniejszego konsultanta, jaki pojawił się w firmie. Marta zatęskniła za babcią Lilką. Tak by chciała usiąść z nią w kuchni przy herbacie i popatrzyć w jej mądre oczy, posłuchać jej głosu. Upewnić się co do słuszności swoich wyborów. Niestety, babcia już od lat nie żyła. Myśląc o niej, Marta przypomniała sobie prośbę ojca, której spełnienie odsuwała z braku czasu. Otóż ojciec powiedział jej niedawno, że porządkując piwnicę, odnalazł stary, zaginiony pamiętnik Lilki z młodości, który miał po jej śmierci trafić do rąk Marty. Babcia umarła tak niespodziewanie, że nikt nie miał głowy do szukania jej zapisków, o których wkrótce zapomniano. Wprawdzie ojciec wspomniał Marcie o tym pamiętniku po pogrzebie, ale Marta wciąż odkładała na później odnalezienie go, zawsze zajęta kolejnym projektem, skupiona na kolejnej kampanii. Dopiero niedawno, przy gruntownych porządkach przedwojenny zeszyt wpadł w ręce ojca. Marta obiecywała mu wielokrotnie, że go odwiedzi i zabierze pamiętnik, ale ciągle coś stawało na przeszkodzie. Postanowiła to nadrobić. Pojedzie do ojca prosto z lotniska, weźmie zapiski babci Lilki i spędzi z nimi samotny weekend. A już od poniedziałku zabierze się całą parą do kampanii magnezowej.
W samolocie usiadła wygodnie w przestronnej strefie business class. Próbowała myśleć o „autorytetach medycznych”, które mogłyby potwierdzić, że nowe batony wzbogacone o magnez pomogą dzieciom w nauce i w życiu. Ale przed oczy uparcie powracał obraz Alexa i pulchnej Edytki opiętej białą suknią. Na co go złapała? Na dziecko? Na duży biust? Na ciepłe obiadki? Marta pomyślała z niechęcią o domu pełnym krzyku dzieci, porozrzucanych zabawek i zapachu kotletów. Nie, to nie dla niej. Woli swoje czarne pióro na białym jedwabiu i tę magię wytwarzania w umysłach ludzi potrzeby kupienia dzieciom nowych batonów wzbogaconych o magnez.
„Ale jednak Alexa trochę żal…” − pomyślała, kiedy samolot podchodził do lądowania na lotnisku Chopina w Warszawie.
Wyszła przez bramkę do zatłoczonej hali przylotów. Zawsze irytował ją ten tłum oczekujących mężów i narzeczonych z kwiatami. Jakby ich żony nie mogły wrócić do domu taksówką. Na Martę nikt nigdy nie czekał. Ale jej podniebny apartament położony był ledwie piętnaście minut drogi od lotniska, więc dla dorosłej kobiety, dysponującej służbową kartą kredytową, pokonanie tego dystansu bez męskiego wsparcia (nie licząc taksówkarza) naprawdę nie stanowiło problemu. Zresztą bez tego wsparcia Marta obywała się doskonale także we wszelkich innych okolicznościach. Nie liczyła na księcia z bajki, liczyła na siebie.

 
Wesprzyj nas